Ons tropische toetje! - Reisverslag uit Nadi, Fiji van Moniek Schrijver - WaarBenJij.nu Ons tropische toetje! - Reisverslag uit Nadi, Fiji van Moniek Schrijver - WaarBenJij.nu

Ons tropische toetje!

Door: Moniek

Blijf op de hoogte en volg Moniek

31 Maart 2012 | Fiji, Nadi

Bula! No hurry.. No worry.. It's Fijitime!

Na een voorspoedige vlucht van Auckland naar Nadi, een stad op het grootste eiland van Fiji, Viti Levu, was het voor ons even afwachten of onze pick up er wel zou staan, want we hadden nogal wat gedoe gehad met onze boekingen, omdat er verkeerde data waren doorgegeven. Het zou geregeld moeten zijn, maar we hadden geen bevestiging gekregen, dus wisten niets zeker. Toen de deur van het vliegtuig openging voelde we de tropische warmte al! We wilden warmte, nou die kregen we! Wat was het heet! Toen we het vliegtuig uitliepen, stonden de zingende mannen in gebloemde bloezen en rokken ons al op te wachten. Toen moesten we langs alle "controles". De helft kon geen controle genoemd worden, omdat de mannen die de controles uit moesten voeren meer interesse hadden in waar wij vandaan kwamen en wat we kwamen doen dan of we eten of wapens bij ons hadden. ;) Eén keer kwamen we aan de balie bij een vrouw die wel deed waarvoor ze aangenomen was. We moesten aantonen dat we het land ook weer zouden verlaten. Na de controles lagen onze backpacks al klaar op de band en onze pick up was er! Gelukkig maar! :) We werden naar onze eerste accommodatie, Smugglers Cove, gereden. Een mooie accomodatie aan het strand. Alle vrouwen van het personeel zagen er hetzelfde uit. Kort kroeshaar, een bloem achter één oor, een oranje blouse en een zwarte rok! Veel mannen dragen hier ook rokken. Vast vanwege de hitte. Het ziet er erg tropisch uit.. En terecht, want het is tropisch! Ze doen ook nog eens alles voor je. We werden op onze wenken bediend. Eerst toch maar even gecheckt of alles voor de hele week nou echt goed geregeld was. De mevrouw van de tourboekingen van de accommodatie heeft nogal wat rond moeten bellen. Wij zijn ondertussen de zee in gedoken die toch minstens een graad of 25 moet zijn en dus geen verkoelende duik genoemd kan worden! Haha.. Toen bleek dat alles was geregeld zijn we lekker op het terras van het restaurant gaan eten en konden we er echt van gaan genieten! Daar waren ze weer.. De wauwmomentjes! En die maken zo blij! :) 's Avonds zijn we vroeg gaan slapen wat niet mee viel, omdat een ander meisje op de kamer de airco steeds uitzette. Bloedheet! Wat een contrast met de vrieskoud van de laatste twee nachten in Nieuw Zeeland bij Lake Tekapo.

Vrijdagochtend werden we om 08.15 uur, Fijitime ;) opgehaald en naar de haven gebracht. Bij de incheckbalie stond Tim achter ons. Een Nederlandse jongen die een soortgelijke tour geboekt had. Hollanders! Ze zijn ook overal! Om 09.45 uur vertrokken we met een grote catamaran en nog zo'n 160 andere mensen die een dagtour hadden geboekt naar Tivua Island! Een klein onbewoond eilandje, een paradijsje op aarde, waar we in drie minuten omheen konden wandelen. Eigenlijk zijn er de juiste woorden niet voor, dus dit was m'n verhaal! Hihi.. Nee hoor.. Ik ga een poging wagen! ;)

Aangekomen op Tivua Island mochten we snorkelen, kajakken, zwemmen, zonnen, eten, drinken! Alles wat er mogelijk was eigenlijk. Maar alles relaxed! No hurry.. No worry! It's Fijitime! Het snorkelen was echt te gek. We hebben hele mooie vissen, zeesterren en koraal gezien. Met de kajak zijn Tim en ik even naar een ander onbewoond eilandje gevaren. De lunch was goed, de kokosnoot die we onder de boom vandaan haalden was beter en het feit dat de mensen van de dagtour om 15.00 uur weggingen was het beste! Dit betekende dat wij en Tim, met z'n drieën, en vijf man personeel alleen op het eilandje achterbleven! Alles werd voor ons verzorgd! Wij bepaalden hoe laat we wilden eten en pas als wij klaar waren, ging het personeel eten. Wat een luxe! Tim had zijn eigen hut, wij hadden onze eigen hut en het personeel sliep buiten. Slapen was een grote uitdaging. Het was bloedheet in ons hutje en alle dieren, vogels, gekko's en vooral muggen, werden 's avonds actief.

De volgende dag was ik jarig! Bij het ontbijt vertelde het hoofd van het personeel dat de dagtour was gecanceld vanwege te weinig aanmeldingen. Een mooier cadeau had hij me niet kunnen geven! Ik kreeg dus wat ik zo graag wilde! Mijn verjaardag vieren op een onbewoond eilandje, waar ik in drie minuten omheen kon lopen, samen met Kristel! Ik had Tim dan wel niet uitgenodigd, maar het was oke dat hij erbij was en dat personeel had ik ook niet besteld, maar maakte het nog aangenamer! :) Het was warm, de zon heeft de hele dag geschenen, ik kreeg cadeautjes (Thanks lieve Jess, Bou, Sam, Kev, Madelon, Kris en Kristel! :)), ik heb gesnorkeld, gezwommen, van de zon genoten, gevist, de gevangen vis 's avonds opgegeten, een mega kampvuur voor me laten maken en een vallende ster gezien en dus een wens gedaan. Wat een verjaardag! Mooier kon het echt niet! Wauwmomentjes in overvloed! :)

Zondag, dag drie op Tivua Island, zag er hetzelfde uit als de eerste twee dagen, maar het verveelde nog niet! Gek hè!? ;) Het was bloedheet, omdat het wind stil was. We hebben de hele dag in het water of in de schaduw doorgebracht en om 15.00 uur gingen we met de mensen die die dag met de dagtour mee waren weer terug richting het hoofdeiland. We werden weer naar Smugglers Cove gebracht. Daar hebben we in het restaurant gegeten en gekeken naar een Fijiaanse dans- en vuurshow. Ook heb ik even op internet alle felicitaties die ik had gekregen bekeken. Iedereen bedankt daarvoor! Erg leuk om te lezen. :)

Na een nachtje in Smugglers Cove gingen we op maandag voor drie dagen naar Robinson Crusoe Island. Een wat groter eilandje, waar je in zo'n tien minuten omheen kon wandelen. Er was iedere dag ontzettend veel personeel en wat zijn die mensen relaxed! Ze zijn de hele dag aan het werk, maar uiteraard wel op een tempo dat bij "Fijitime" past. Als we vroegen hoe laat het was, kregen we standaard als antwoord: "It's Fijitime!" :) Ook zijn de mannen elkaar de hele dag aan het jennen. Ze schreeuwen van alles naar elkaar en barsten dan in lachen uit. Op dit eilandje werd er veel gedaan om de toeristen te vermaken die met de dagtours kwamen. Het stikte van de palmbomen, dus iedere dag werd er een demonstratie gegeven over hoe je in een palmboom klimt, hoe je een kokosnoot openmaakt en er mocht geproefd worden. Ze vlochten handtassen of hoeden van de palmboombladeren en van de kokosnoten maakten ze armbanden en ringen. Jay, de liefste van het stel, heeft voor ons ook sieraden gemaakt, want in ons tempo zouden we er drie dagen over doen! Ja uhhh.. Is het nou Fijitime of Fijitime? Daar waren we namelijk heel snel aan gewend! ;) Er kon iedere dag gesnorkeld en gekajakt worden, maar wij hebben vooral in de hangmatten bij het strandje gehangen en ons laten masseren door een masseuse! Jullie lezen het goed.. Masseuse! Heerlijk relaxed. Ook hebben we op dinsdag een dans- en vuurshow gezien op het eiland en op woensdag werd er een krabrace gehouden. Wat een onzin! Haha.. Aan het einde van de middag, als de dagtour weer weg was, gingen de mannen van het personeel volleyballen en omdat wij bleven, moesten we natuurlijk mee doen. Erg leuk en erg gezellig en nog best fanatiek ook.

De eerste avond waren de mannen van het personeel met z'n allen kava aan het drinken. We mochten mee drinken. Gatverdamme wat is dat ranzig. Het ziet eruit als slootwater en ik weet zeker dat het nog smeriger is dan slootwater! Maar uit respect voor dit ritueel toch maar meegedaan met iedere ronde en iedere slok weggespoeld met ander drinken. We moesten steeds kiezen tussen low tide of high tide (één slok of een volle bak). No tide was geen optie. Beetje jammer! ;) Wij hebben Kenny, de man die rond deelde, even de Nederlandse versie geleerd: eb of vloed en PROOST! Hij vond het fantastisch en bleef het maar volhouden. Na tien rondjes voelde Kristel haar lippen en tong bijna niet meer en ik begon dezelfde verschijnselen te krijgen. In kava zit dan wel geen alcohol, maar wel iets anders waar je toch wel een soort van stoned van wordt. Haha! :) De dag daarna was ie daar dan.. De "kavakater"! Die avond hebben we bedankt voor de kava. Dat spul kan echt nergens goed voor zijn. Maar Fijitime is nu helemaal duidelijk! ;)

We hebben het de hele week ontzettend getroffen met het weer. Volop zon en erg warm. Woensdag was het wat minder en 's middag hebben we kennis mogen maken met een tropisch regenbuitje. Enig! Toen we donderdagochtend vroeg naar het vliegveld werden gebracht regende het ook weer en het zag er niet naar uit dat het ging opklaren. We gingen dus op precies de goede dag weer terug naar Auckland. We kwamen om 13.00 uur aan in een zonnig Auckland. 's Middags hebben we eerst een hostel opgezocht en daarna hebben we nog wat door de stad geslenterd. Vrijdag zijn we naar Mount Eden gegaan. Ik was hier al geweest toen ik de eerste keer in Auckland was, maar Kristel wilde het uitzicht ook nog even zien. Vandaag, zaterdag, zijn we nog even langs de skytower gelopen om wat foto's te maken. Vanavond moeten we onze tassen inpakken en morgen gaat Kristel alweer terug naar huis :( en ik ga weer terug naar Australië :)! De zes weken samen zijn echt heel snel gegaan. We hebben alles gedaan wat we wilden doen. Het was echt helemaal te gek! Wat een ervaring!

Voor de foto's van Nieuw Zeeland en Fiji kunnen jullie naar de volgende link gaan!

Liefs Mo (en Kristel)