One more night.. Why not!? - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Moniek Schrijver - WaarBenJij.nu One more night.. Why not!? - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Moniek Schrijver - WaarBenJij.nu

One more night.. Why not!?

Blijf op de hoogte en volg Moniek

24 Oktober 2012 | Vietnam, Nha Trang

Op de dag van aankomst in Vietnam heb ik het grootste gedeelte van de dag geslapen. Ik was gebroken na de rit van Siem Reap in Cambodja naar Ho Chi Minhcity in Vietnam. De rit had 16 uur geduurd, ergens halverwege moest ik van een luxe bus overstappen in een stuk minder luxe bus en 's ochtends heel vroeg moesten we de grens over. Door dit alles had ik maar weinig kunnen slapen. Aan het einde van de middag sprak ik met Kat en Louise af om even een stukje door de stad te gaan lopen. Wat een gekte, wat een drukte. De weg oversteken was bijna onmogelijk, zoveel scooters. Wat wil je ook als een stad 8.000.000 inwoners heeft en 5.000.000 scooter telt! Je weet niet wat je ziet. Ondanks het feit dat Vietnam beter ontwikkeld lijkt te zijn dan Cambodja en Laos zie je toch ook de armoede. Kleine 'marktjes' op straat waar etenswaren worden verkocht, kinderen die op de stoep plassen, veel zwerfhonden, overal afval en de stank. Na te hebben gegeten hebben we een pakket aan bustickets geboekt en een tour voor de volgende dag.

Dinsdag de 16e werden we om 08.00 uur verwacht bij het reisbureautje. Met een volle bus gingen we richting de Cu Chi tunnels. Dit zijn ondergrondse tunnels die werden gebruikt in de Vietnam oorlog. De gids bleef zo ongeveer de hele heenreis, anderhalf uur, praten. Meneer zijn Engels was alleen niet zo goed en dit wist hij blijkbaar zelf, want alle belangrijke woorden in een zin spelde hij. Kun je je voorstellen.. Iemand die anderhalf uur praat en elk belangrijk woord spelt!? Met rollende ogen en pijn in onze buik van het lachen kwamen we na anderhalf uur aan bij de tunnels. Daar ging onze gids vrolijk verder met het spellen van woorden in zijn verhaal. Op een gegeven moment was het natuurlijk niet meer grappig, maar gewoon ontzettend irritant! Maar goed.. Hij deed zijn best! :) Het was indrukwekkend om te zien hoe de mensen destijds in de tunnels woonden. We mochten zelf ook een stukje door de tunnels lopen. Nouja lopen.. We moesten bijna kruipen, zo nauw waren de tunnels. Op en gegeven moment moest ik mezelf echt in bedwang houden om niet in paniek te raken. Zo benauwd en zo donker! Hoe hebben mensen daar in hemelsnaam in kunnen leven!? Gelukkig hield de gids zich op de terugweg stil. :) Die avond verlieten we Ho Chi Minhcity al na er maar één nachtje geweest te zijn. We namen om 21.00 uur de bus naar Mui Ne. Het Bussenpakket dat we hadden gekocht was een pakket voor sleeperbussen, dus we konden plat in de bus. Na vijf uur kwamen we om 02.00 uur aan in Mui Ne. We vonden een goed guesthouse waar we met z'n drieën een kamer konden delen.

De volgende dag hebben we 's middags een tour gedaan. We werden opgehaald met een jeep. Een jeep zonder deuren met en wegpiraat als chauffeur. We hadden geen gratis vlieglessen geboekt, dus ons goed vasthouden bij elke bocht was van levensbelang, ja zo kon het wel genoemd worden, van levensbelang! Met de tour gingen we eerst door een stroom water lopen, wat erg mooi was. Beetje jammer van de rotsen. Voet weer opgehaald! Argghhh! :( Daarna gingen we met de jeep verder naar een vissersplaatsje. Het was leuk om te zien hoe de vissers hier te werk gaan met de middelen die ze hebben. Letterlijk roeien met de riemen die je hebt zeg maar. Vervolgens gingen we naar zandduinen waar we konden sandboarden. Net als in Nieuw Zeeland dacht ik, maar dat was natuurlijk niet zo, want ook hier was het roeien met de riemen die je hebt en zonder bodyboard, maar me een plastic plaat kun je toch echt niet sandboarden. Het zorgde natuurlijk wel voor de nodige lol. Het was wel een erg mooi gebied en een gratis scrub van de benen was inbegrepen, want het waaide nogal hard. Als laatste gingen we naar rode zandduinen om de zonsondergang te zien. Deze was erg mooi! Al met al een geslaagde tour! :) Die nacht zijn we om 02.00 uur op de bus gestapt richting Nha Trang.

Op 18 oktober kwamen we om 07.00 uur aan in Nha Trang. We gingen naar Backpackers House. Dit was een hostel dat veel mensen ons hadden aangeraden. We moesten jammer genoeg tot 12.00 uur wachten totdat we konden inchecken. We namen bedden in een mixed dorm. De manier om de meeste mensen te leren kennen en dit lukte, want de dorm was een zespersoons, maar eigenlijk een veertienpersoons, want door onze dorm kon je nog naar twee andere kamers. Er liepen dus nogal wat mensen in en uit. Een en al gezelligheid! 's Middags hebben we een paar uur geslapen en 's avonds zijn we na te hebben gegeten en een drankje te hebben gedaan ook weer vroeg naar bed gegaan. Al die nachtbussen (vier in een week) breken toch wel op. De volgende ochtend waren we weer redelijk bij geslapen. Mijn voet was alweer gaan ontsteken, dus ik kon weer aan de antibiotica. De derde keer in drie maanden! Heel vervelend. We hadden gepland om naar Vinpearl te gaan. Een eiland met daarop een pretpark en een waterpark. Aan het einde van de ochtend lieten we ons door een taxi afzetten bij de cablecar die ons over het water naar het eiland zou brengen. Het was super rustig in het waterpark, dus we konden glijbaan na glijbaan af! Net een stel kleine kinderen, maar helemaal leuk natuurlijk! Toen we genoeg hadden van de glijbanen hebben we er nog heerlijk op het strand gelegen. Gewacht tot de zon bijna onderging en toen terug gegaan. Daardoor hadden we een heel mooi uitzicht vanuit de cablecar. Toen we terug kwamen begon ik me niet lekker te voelen. M'n voet ging heel erg pijn doen en ik kreeg koorts. Er zat voor mij dus niks anders op dan in bed blijven. :(

Zaterdag was het de verjaardag van Kat. We gingen samen met nog wat anderen van onze kamer naar modderbaden en hebben daar lekker als een stelletje varkens in de modder gezwommen. Heerlijk! ;) Stap ik dat modderbad uit, is m'n handdoek weg. Welja.. Ik vastberaden opzoek naar de dader! Nog geen twee minuten en ik had haar. Hoe ik zo zeker wist dat het mijn handdoek was!? Ik geloof niet dat ze in Vietnam een Xenos hebben waar ze lichtgewicht, sneldrogende reishanddoeken verkopen! Ha! Die stond daar dus mooi met een bek vol tanden. Ik heb haar netjes laten betalen voor een schone handdoek voor mij. En we konden weer door. Warme baden, warme douches, masserende watervalletjes en warme zwembaden. Helemaal ontspannen kwamen we aan het einde van de middag weer terug. Klaar om weer naar bed te gaan. Dit keer voor een powernap, want het was Kats verjaardag dus er moest gefeest worden. Nou dat is dus gelukt! We begonnen in de Red Apple Bar onder het hostel, gingen vervolgens naar Booze Cruize en daarna naar Why Not Bar! Ja waarom niet!? :) We eindigden om 05.00 uur bij een eetstalletje waar ze baguettes verkochten. De plastic kindertafel en stoeltjes werden tevoorschijn gehaald. Drie baguettes met kaas en komkommer graag. Een half uur later bestelden we nog een keer hetzelfde. Het was ondertussen ontzettend gezellig geworden. Één van de jongens liet Kat een truc zien met kaarten. De anderen vertelde mij zijn levensverhaal. Hij was 25, was getrouwd geweest, had twee kinderen, was gescheiden en homo. Ja daar kan ik dus niet tegenop vriend. Tijd om naar bed te gaan! ;) Welkom in Nha Trang, partyplace to be in Vietnam! De volgende dag zijn we ons bes niet uitgeweest. We besloten om de volgende dag niet verder te reizen, maar nog een extra nachtje te blijven. One more night, why not!? is wat je iedereen in Backpackers House hoort zeggen in Nha Trang. Het is er gewoon geweldig. Niemand wil er weg. De meeste gaan pas als ze echt moeten.

Maandag zijn we overdag lekker naar het strand gegaan, want ook dit heeft Nha Trang te bieden. Een mooi strand. Helaas begon het 's middags te regenen. We besloten om naar de bioscoop te gaan aan het begin van avond. Taken 2! Goede film! Terug bij het hostel besloten we dat we toch echt niet nog een keer vroeg naar bed konden en het is in Nha Trang altijd overal happy hour, dus daar gingen we weer. Het leek wel weer alsof we een verjaardag te vieren hadden! Door tot in de laatste uurtjes en zwemmend terug naar het hostel, want er stond zo'n 20 cm water in de straat vanwege hevige regenval! Daar gingen we hoor.. Kikkertje.. Wijd.. Sluit! ;) En één van die jongens zich de volgende dag maar afvragen hoe zijn broek zo nat kon zijn! Als je ontbijt op bed voor ons gaat halen, vertellen we het! Ging hij nog doen ook. Kwam ie terug, zeiden wij dat we het pas gingen vertellen als ie ook voor lunch zou zorgen. :p Wat een verwennerij, haha! Aan het einde van de dag stonden de vormen van onze lichamen in onze matrassen en daarom besloten we.. One more night! Why not!? :)

Vandaag zijn we nog lekker de hele dag naar het strand gegaan en om 19.00 uur stappen we in de bus, weer een nachtbus, naar Hoi An! Er staat elf uur voor de rit. We dachten allemaal: one more night!? Maar we moeten toch een keer verder en zes nachten in Nha Trang zou toch genoeg moeten zijn. We hebben er een te gekke tijd gehad!

Liefs Moniek